A prosa do Guedelliñas


Eu, pecador, confeso diante de vós, lectores benévolos, que teño lido todos estes artigos de Xosé Luís García Mato, e non por obriga senón pola responsabilidade que adquirín cando o seu fillo Lis me honrou coa proposta de introducir esta sección das obras de seu pai. E confeso que, cando levaba percorridos unha ducia deles, xa deixei de os ler por responsabilidade, pois comezaron a ser para min unha fonte de pracer e de expectante curiosidade, como tamén o serán para vós, estou seguro. Engancháronme de tal xeito que, máis dunha vez, sorprendinme a min mesmo a pospoñer outros traballos pendentes, e mesmo urxentes, para continuar coa lectura iniciada. Por iso, confeso.

 

Foi, como digo, unha lectura pracenteira porque ese conxunto literario, elaborado ao longo dun período case coincidente cos anos da miña infancia e mocidade, permitiume recrear a pequena historia da miña vila e mesmo a miña propia biografía. E foi tamén unha lectura incentivadora de curiosidade, porque, en cada liña, eu ía descubrindo un Xosé Luís que non me encaixaba completamente coa imaxe que del me estivera a facer ao longo do tempo. Co que, por certo, tiven unha relación moi especial, porque del recibín leccións cando preparaba o ingreso nos estudios secundarios. Decateime axiña de que, así como sempre gardou unha escrupulosa discreción en todo o concernente á súa familia –muller e fillos– e á súa vida privada, non se recataba, sen embargo, de mostrar, xunta co seu pensamento, os seus moi persoais afectos e desafectos que lle foron dando aquel aceno sufridor, case existencialista, pouco dado ás risas, que eu gardaba del na miña memoria. Sempre o considerei un rebelde, estilo Camus, a quen, sen embargo, nunca cita, cunha intensa vida interior moi crítica co entorno. Pero, agora, despois de reler os seus artigos, descubro con asombro que aquela rebeldía, efectivamente existente, habería de ser matizada cuns trazos de humor non esperado, pero, sobre todo, cunhas actitudes conservadoras que eu non sospeitaba. Poida que fose, paradoxalmente, un conservador rebelde, seguramente do estilo de G. Papini a quen si cita profusamente e con admiración.

 

O Home

 

Nun artigo de 1970, o noso autor, por sorpresa, fala de si mesmo, pero pouco: o suficiente para non ser esquecido como poeta e vilalbés, aínda que o de poeta sexa por el afirmado cunha pinga de pudor que sobraba, pois todos sabiamos que o era, e dos bos. Supoño que o lector faría ben en comezar a lectura por ese artigo. Alí explica que seu pai deulle en chamar “Guedelliñas”, porque era, seica, iso, un guedellas de pelo pincho, algo pequeno e feo. Conta tamén que o seu tío Xusto, home con chispa, chamáballe fuciñán porque o seu apéndice era máis longo do que el querería. Xa vos decatades de que non trata moi ben o seu físico, pero, iso si, non nega as grandes apetencias da súa vida, ser poeta e escritor: afirma que lle apetece escribir nos xornais, aínda que o faga irregularmente, cando lle peta, pois é, di el mesmo, un pouco rarete, unha palabra que en socioloxía traduciríase por unha miguiña desviante. E era consciente de que por tal era tido. Eu diría rebelde.

 

Algúns anos antes (1966), deixara escrita unha autopresentación que non ten desperdicio: humilde servidor de ud., vagabundo por obligación, emigrado a la fuerza, de profesión, hombre. Nacido villalbés, con gran amor a su tierra. Juglar, aunque no aún trovador. Non ten desperdicio, porque aquí está todo. Por iso elixín esta frase como guieiro deste meu escrito.

 

Servidor era palabra obrigada, de cortesía, pero, ademais, érao. Humilde, xa o dixemos: nunca se valorou en demasía, pero sen perder a autoestima. O lector faría ben en acudir, primeiro, a un pequeno artigo que escribiu en 1951 no que narra a sensación de humillación que soportou cando chegou a facer a mili, para, de seguido, completar a lectura cunha peza de 1953 que, para min, é do máis fermoso que deixou escrito: “Nosotros, los humildes”.

 

Vagabundo por obligación, emigrado a la fuerza

 

Velaí unhas palabras que condensan o drama dunha vida que nunca lle foi doada. Por respecto á súa privacidade da que nunca escribiu, limítome a dicirvos que foron moitos os lugares, España adiante, onde tivo que gañar o pan para manter unha familia moi numerosa. E iso sen deixar de cultivar a súa vocación esencial: quería ser e sentíase, antes que nada, escritor. De feito, observaredes que non pasou por ningún lugar do que non deixara constancia con algún artigo especialmente pertinente e coidadosamente elaborado. Se cadra, en Ibros, Sitges, Candás, Luarca ou Xixón non sabe ninguén que un escritor vilalbés deixoulles un día o agasallo de brillantes descricións do seu vivir. Algo, sen embargo, que nós podemos reparar, e que, seguramente, debemos: así que, señores do Concello, aí teñen un deber que cumprir. Estou pensando, por exemplo, nos magníficos artigos en que, das terras andaluzas, salientou a figura da oliveira, esa árbore tan retorta e patética que lle serviu para simbolizar a angustia existencial. Era a mesma angueira manifestada na definición da súa actividade profesional que se lle quedaba pequena.

 

De profesión, hombre

 

Así, con estas palabras afírmase con rotundidade, e isto era algo que el debía ter moi meditado, pois xa, doce anos antes, escribira un artigo con ese encabezamento. Por aí andaba o libro da Xénese, o Kippling poeta e o filósofo Pitágoras: ser home, por riba de toda titulación académica, dedicado a pensar, amante do saber. Pola miña conta, estou tentado de escribir unha das frases latinas das que José Luís tanto gustaba: “Homo sum: humani nihil a me alienum puto” (traduzo, sobre todo por desarmar a sonoridade da última palabra: son home, e non considero alleo a min nada do que é humano). Así o dixo Terencio cen anos antes de Cristo. Así o afirmaba tamén o noso autor, e non só con palabras senón coas mostras da súa curiosidade e erudición manifestadas en moitos dos artigos que agora tedes nas mans para vos deleitar. Crítica literaria, pescudas históricas, análises sociolóxicas, incursións na Psicoloxía, reflexións filosóficas, catas etnolóxicas e antropolóxicas, todo veu desembocar nidiamente na prosa e nos versos dos seus escritos. Un pensamento o seu, coidado e agudo, que respondía ás súas moitas, variadas e selectas lecturas: o inevitable Papini, Pasternak, Chesterton, Leon Bloy, Vázquez de Mella, Mesonero Romanos, Curzio Malaparte, e tantos outros que son citados abondosamente porque se nota que os tiña ben lidos. Debería eu dicir que coñecía ben aos clásicos; pero, se nomeei aos anteriores, é porque esa colección resulta ben significativa do que compoñía a estrutura fundamental do seu pensamento: quizais aquela rebeldía conservadora que me sorprendeu tanto, como xa deixo dito.

 

Efectivamente, entre outras cousas conmocionoume a súa relixiosidade. E non é que eu o tivera considerado como alleo á relixión, pero confeso que non agardaba o entusiasmo que manifesta cando trata destas cuestións. E faino a cotío, tanto cando fala do Sacramento en Lugo, case tódolos anos por Corpus, como cando se desculpa (en 1970) por falar unha vez máis da Virxe do Monte. Rebélase, alporizado, contra os anunciantes da morte de Deus, e así afirma rotundo nun seu artigo de 1968: “Dios no murió ni morirá, por mucho que los filósofos decadentes, los bastardos de la raza humana, traten de hacernos creer lo contrario”. Tampouco tapou o seu españolismo nin as súas querenzas polo mundo falanxista, sen se recatar de escribir máis dunha loanza pouco escrupulosa para o Caudillo. Claro está que sempre se pode supoñer que, se quería escribir sen ser molestado, sentiríase obrigado a certas concesións, como se ten dito recentemente de Haro Tecglen con motivo do seu pasamento. Non o sei. O que si sei é que, malia todo, era apreciado, e moito, polos que, de sempre, tiñan merecida sona de esquerdosos ou de roxos sen remisión, tanto na pequena vida local como na de Galicia en xeral. Sería, sen dúbida, pola súa tolerancia e pola súa capacidade de salientar e valorar o arte e a sabenza por riba das posicións ideolóxicas. Poida que tamén porque, na súa rebeldía, non dubidaba en se poñer sempre máis preto dos que máis sofren: el mesmo, nun artigo de 1970, despois de manifestar unha vez máis a súa admiración por Curros, afirma sen recato que yo, como Alonso Montero, como Curros, estuve siempre del lado de los que padecen la Historia. Deixémolo así, pero confeso que, malia todo, eu non podo evitar unha sensación de sorpresa.

 

Conflicto e rebeldía

 

A mesma sensación que tamén me desacougou cando percibín a virulencia por el empregada para manifestar o seu desacordo coa tradución ao galego dos Evanxeos por obra de Espiña e Morente, e tamén coa introdución da nosa lingua na liturxia da Igrexa. Refírome ao artigo “Diálogo sobre A Palabra de Deus” (1966). Estaba eu lendo e non podía crer que aquel home que manexaba tan docemente o galego nos seus versos se laiase tan amargamente de que alguén tivese a ousadía daquela tradución e de que os cregos fosen animados a utilizar esa lingua na misa. De feito, xa se queixara de ter que soportar en Cataluña, onde estaba a traballar, que os cataláns se expresasen con tanta asiduidade naquela lingua súa á que consideraba un dialecto de Verdaguer, tal como deixou escrito nun artigo de 1955.  E, para rematar, despide ao lector cun triplo “España e só España” que me deixou alleado e sen respiro. Despois decateime de que, malia unha primeira impresión arrepiante, non se trataba tanto dun menosprezo para o galego, lingua que amaba e á que non lle chamaría nunca dialecto. O seu desacordo, expresado con ironía ferinte, consistía en manifestar un pesimismo fondo verbo dun futuro posible para o noso idioma: coidaba que tódolos esforzos que se estaban a facer por normalizar a nosa fala non acadaban máis cá creación dunha lingua artificiosa en exceso que se afastaba do que o pobo podería comprender e asimilar. Así que, sen máis e con pena, vese na necesidade de aceptar os prognósticos dun tal Celso García no senso de que querer restaurar o galego sería como pretender que as augas do Miño, baleiradas no mar, tornasen río arriba, e, xa que logo, acepta concluír coa sentencia lapidaria do coruñés Wenceslao F. Flórez: el gallego morirá sin protestas ni chillidos. Aquel artigo de 1966 resultoume, abofé, moi desafortunado, tanto que, sen explicitalo, foi el mesmo corrixindo posicións en posteriores escritos, dos que destaco un de 1974. Alí describe o seu encontro cunha profesora estremeña que, para abraio de propios e estraños, aprendeu o galego, no que chegou a se expresar admirablemente, e, con tal ocasión, José Luís manifesta, paradoxalmente, o seu desacordo con Alonso Montero que viña de publicar o seu “Informe Dramático da Lingua Galega” onde o profesor profetizaba o mesmo que el fixera uns anos atrás. Pódese dicir que, nese artigo, recuperou para min o mal sabor que me deixara o anterior.

 

Era rebelde, e as súas críticas teñen a forza do inconformista; pero a súa rebeldía tamén se manifestaba á hora de aceptar as novidades da invasora modernidade europea da época. Non sei se por convencemento ou por aceptar o politicamente correcto dese tempo, en todo caso non deixa de se percibir, ao longo dos seus escritos, aquel aroma conservador que deixo aludido. Non puiden evitar máis dun sorriso cando estaba a ler as súas arremetidas contra o esquecemento do pudor por parte das mulleres. Faino en 1954, nun artigo que dedica, por certo, xa daquela, ao problema das drogas: ciertas modas y ciertas posturas públicas poco adecuadas, también eso es marihuana. Faino en 1955, desde a internacional Sitges invadida polo novo turismo europeo. E volta sobre o tema en 1970 aproveitando un artigo sobre a Virxe do Monte no que condena a relaxación dos costumes. En verdade, non me resulta doado conxugar a imaxe que eu tiña do noso autor con eses aditamentos dunha certa moral. Ben é verdade, sen embargo, que el deféndese de que o tomen por moralista, xa que, no seu ver, trátase nada menos que dun problema de civilización, no que inclúe, por certo, as consecuencias que consigo traería a píldora anticonceptiva (1968).

 

Nacido vilalbés, con gran amor a su tierra.

 

E abofé que o deixou ben demostrado, pois foi o noso pobo obxecto dos máis dos seus escritos, tanto en prosa coma en verso. No estilo romántico da época, non escatimou ningunha metáfora para botarlle piropos á súa vila, sobre todo aquelas que xurdían con toda naturalidade do suposto étimo do nome Vilalba do que el nunca dubidou que nos levara a “alba” equiparada con brancura ou co “amencer”. Mi bella durmiente del altozano foi expresión para el moi acariñada. Estivese onde estivese e como estivese, nunca deixou pasar o San Ramón sen publicar palabras de amante para a súa amada: pucha! que duele ser viejo estando en fiestas Villalba…, escribiu con expresión arxentina cando sentiu que lle pesaban os anos. Amaba a súa vila deitada na praza da Igrexa e acubillada baixo a vixía da Árbore e máis do Castelo, o máis espectacular de Galicia, enfastía. Por iso insistiu canto puido en destacar esas tres insignias que el mesmo converteu en sagradas mostras dunha identidade local. Tal escribiu xa nos seus primeiros artigos e tal mantivo ao longo dos anos: en 1949 manifesta o seu temor polo esmorecemento da pravia, ferida e desatendida, e advirte con contundencia dos lamentábeis resultados que cabería agardar da remodelación da praza. Se el soubese, penso eu agora, que aquel fermoso lugar xa non é nin praza, temería pola súa resistencia cardíaca. Posteriormente, en 1966, denuncia con amargura que o seu pobo non tivera escudo oficial onde debería resplandecer a representación daqueles símbolos identitarios dos que tanto escribira. Por certo que, cando, por fin, ía ser Vilalba dotada de escudo, revirouse, furioso, contra o proxecto de poñer nel o porco dos Andrades (e perdoen, lectores, esta aliteración). Para el estaba claro o contido: o Castelo, a Árbore, a estrela do amencer (sempre a súa alba), o lema mariano, e tamén, outra das súas teimas, unha representación das pontes que unen Vilalba co mundo.

 

Tiña moi asimilado o noso amigo que el recibira unha herdanza de amor: seu pai fora declarado, creo que por Noriega Varela, o noivo de Vilalba, e José Luís deuse para sempre o labor de continuar o que o Antón da Ponte deixara iniciado. E así fixo: relatou de novo a historia grande vilalbesa, tal como a tiña estudada no maxisterio de Manuel Mato, o seu parente ilustre, por máis que, logo, Fraga Iribarne viñera dicir que esta vila non tivo historia de seu ata o século XIX senón que compartía a das grandes casas señoriais galegas. For como for, nada nos impide pensar que os Andrades Bo e Mao tiñan xenio vilalbés, e, en calquera caso, a morfoloxía da vila foi neta consecuencia dos avatares do Castelo: non hai máis ca ver os nomes das rúas aínda hoxe recoñecibles en parte. Así que aquela información que polo Guedelliñas foi recibida, tamén nos comprace a nós recibila del. Pero, aparte da grande historia, tamén del recibimos, por fortuna, a pequena historia deste pobo no seu acontecer diario: aí temos ao noso autor, en multitude de artigos, opinando sobre os problemas que andaban no falar das xentes, como, por exemplo, a continuidade ou non das feiras en domingo ou a pertinencia de construír a Casa dos sindicatos no lugar onde hoxe está, de xeito que, nas súas disputas, podemos nós ler agora o proceso da vida que nos precedeu. Historiou a prensa vilalbesa, orgullo deste pobo por cantidade e calidade, deixou apuntes para unha historia do fútbol local, detallou o inicio de dúas Bandas de música e chorou a perda de ambas; prestou atención ao Casino, pero aínda máis ao Asilo, froito de grandes xenerosidades; fixo memoria de todas cantas institucións se encargaron de nutrir ocio e diversión con teatros e veladas literarias, e tamén deixou datos dabondo para que non se esqueza que neste pobo chegaron a se escribir zarzuelas e outras pezas que por aí andan perdidas e deberían ser atopadas, se alguén escoita. Buscou e relatou con agarimo, mesmo poeticamente, as vellas lendas que andaban perdidas nos inconsistentes recordos dos máis vellos, e aí nolas deixou para seren un libriño que nunca se publicou. E, para que nada faltase, tamén percorreu coa súa pluma moitas das nosas rúas co ánimo de lles devolver a limpeza dos seus nomes, e valería a pena escoitalo, aínda que só fose para nos lembrar que a rúa chamada da Roxeira tiña, seica, un nome máis poético: das Roseiras. Convido ao lector a se demorar nun artigo de 1954 no que fai de Vilalba unha descrición que, conxugada con outra de 1968 –a nostalxia das cousas pequenas–, sería unha base literaria ben axeitada para iniciar unha boa guía do noso pobo na que aínda non matinou a concellaría de cultura.

                                                                       

As festas patronais

 

San Ramón era, como xa dixen, o punto do seu encontro romántico coa Vilalba idealizada. Nalgunha ocasión (en 1969) escribiu unha historia desas festas patronais, desde 1910, que debería ser lectura obrigada para cantos se sintan co ánimo de formar parte dunha comisión que artelle as desta xeira. Chegou mesmo a argallar unha suposta explicación da orixe desas festas pola que sempre preguntan os de fóra e non saben responder os de dentro. Olle o lector un artigo do ano 1966 –San Ramón, fiesta del pan– no que di non entender por que se esquece tanto a de Santa María, a patroa, mentres se enaltece a do Nonnato, pero apunta algunha razón:

 

Puesto a cavilar, desconociendo otros motivos, sin posibilidad de consultar a nadie, pensé en el pan. Sí, en el pan, ni más ni menos, aunque parezca extraño. Pensé en el pan prieto y moreno, mezcla de trigo y de centeno, que es sólito encontrar en cualquier hogar campesino de la comarca villalbesa y aún en muchas casas de la villa….

 

E, tras facer un canto ao pan que se parte co símbolo da cruz e que todos bican se cae no chan, despois de facer lembranza dos traballos labregos para que chegue a tódalas mesas, remata :

 

Cuando agosto termina, finalizan por un tiempo los trabajos que la tierra exige antes de dar, repletos de grano los graneros, las gentes de Villalba piensan que es preciso celebrar la fiesta del Pan, y la celebran solicitando con ello la protección de San Ramón, abogado de las parturientas, que eso es la tierra –una gran madre prolífica– en realidad de verdad, para que el futuro se parezca al presente jubiloso y no les falte nunca pan a los niños que San Ramón hizo llegar

 

Paréceme que a viveza de imaxinación e a beleza do texto ben merecían a cita, aínda que teñamos o convencemento de que as orixes evocadas eran moito máis prosaicas.

 

Pero, aparte do San Ramón, había aínda outra festa, a dos Pepes, que desde o seu inicio en 1961, serviulle ao Guedelliñas para enaltecer outras cousas da vila: aproveitando a utilización xeneralizada do nome do Santo Patriarca en moitos veciños, fixo, ano a ano, unha galería de personaxes que o lector terá o pracer de seguir, porque tras de cada nome hai un cachiño de vida e un cachiño da historia local que algún día haberá que expoñer ao carón das fotos que ten recollidas o IESCHA. Non vou poñer aquí unha lista de Pepes e non Pepes, que sería moi longa, pero, citando algún caso, quero resaltar algo que o noso autor dominaba coma ninguén: a busca dos epítetos máis sorprendentes para resaltar cada personalidade. Por exemplo, cando fala do Epi, mítico animador de calquera xuntanza, aponlle estas palabras: filósofo de café, rebelde de poltrona, conferenciante de trastienda. Cre alguén que se pode describir mellor? Tampouco creo que se poida atopar algunha caracterización máis axeitada da sempre lembrada mestra dona Amelia ca de chamarlle jornalera de Cristo. Así cualifica a moitas persoas da vila, algunhas ilustres e outras menos coñecidas, pero todas elas creadoras do que foi e segue a ser o noso vivir. E xa que son eu quen isto escribe, hame permitir o lector que lle agradeza desde aquí ao noso amigo a xentileza de que, cada vez que nomeaba a meu pai, non deixaba de apostilar algo: Severino, un barbeiro villalbés que coñece a canto can e gato hai en Villalba e na súa bisbarra, anque certo é que tamén íl é coñecido por todo deus nesta vila e arredores… Unha vez satisfeito o meu ego, permítome suxerir que algún día, algunha institución da vila, quizais o IESCHA, publique un libriño cos personaxes por el citados que moitos temos na memoria coas anécdotas que os caracterizaron e que son ignoradas dos máis novos e non tan novos.

 

Facer memoria

 

Porque tamén foi esta a obsesión do noso escritor: facer memoria. Xa desde os primeiros artigos, ten un lamento constante pola facilidade coa que a súa vila tan querida esquece aos seus escritores: poetas sin pueblo, di en 1950, e repíteo en 1954, para estender os seus laios a outros esquecementos, tal como di nun artigo de 1960 :

 

No es Villalba, bien que lo siento yo que tanto la quiero, una villa que se caracterice por su constancia, por su tenacidad, cuando se trata de fundar, incrementar o conservar cualesquiera obras, sean del tipo que sean. Es decir, “senga lo que sengare” –como gustaba de escribir el ínclito Mariano de Cavia–, Villalba se cansa pronto, desiste, renuncia, se rinde a la menor dificultad. Recordemos, por vía de ejemplo, las dos Bandas de música, el Centro de Artesanos, la Sociedad Antoniana, el Ateneo. Todo desaparecido. Villalba es un cometa crinito. Se presenta, brilla, deslumbra a los espectadores...Y se va. “Niño feito, pega morta”, dice un refrán gallego que muy bien podríamos aplicar a la Villa del Amanecer. Un momento de entusiasmo, fiebre alta, viento fuerte. Se alcanzan o se cree haber alcanzado los fines previstos y “ahí queda eso”. A morir.

 

Tamén eu me acollo ás súas palabras para animar, desde aquí, por se alguén escoita, a quen poida evitar a perda de moita da nosa pequena historia que anda perdida por faiados ou locais semiabandonados, ou, quizais, gardados tan celosamente que acabarán por non seren coñecidos por ninguén. Supoño que aínda é posible atopar alguén que nos relate o que foi a actividade teatral nesta vila, moi viva no seu momento, e seguramente moitos rapaces afeccionados á música, con formación de Conservatorio, poderían colaborar, co permiso de quen os ten, en restaurar vellos monumentos musicais para podermos escoitar hoxe o Xan Soldado, Nubes de Verano ou, por suposto, A Romaxe de Tardade. Pintores, hóuboos e bos, novelistas, algún, esquecido, outros aínda moi produtivos, mesmo cumpridamente premiados, e poetas, moitos e notables: os que J. Luís lembra e os que viñeron despois. Coido, amigo lector, que Vilalba require un local, un espazo acolledor onde esta riqueza estea recollida, para que non se perda a de antes e se resalte a actual, un local accesible (condición imprescindible) onde sexa cómodo e atraínte entrar para visitar unha exposición, escoitar a presentación dun libro ou participar nunha velada literaria, sempre presididos por pinturas liberadas do esquecemento e por anaqueles onde se vexa a longa produción literaria das xentes da nosa comarca. Por que non? A cultura ten un prezo, pero compensa.

 

Juglar, aunque no aún trovador.

 

Vou chegando ao final e, como remate, quero comentar a frase final daquela presentación que de si mesmo fixera o Guedelliñas e que me serviu a min de guieiro para enlazar estas liñas: dicía sentirse xograr desta vila, pero non aínda trobador. Despois de canto levo dito, resulta evidente que non cadro de acordo. Xograr era na Idade Media un artista profesional do entretemento, dotado para facer acrobacias e contar historias máis ben chuscas que puxeran o sorriso, e mesmo a risa, na faciana dos seus oíntes, sempre benévolos coas súas excentricidades, mentres que o trobador era, por riba de todo, poeta. Pois ben, para min, o noso autor era poeta cumprido mesmo cando escribía en prosa, como pode observar o lector cando comece a ler os artigos que lle agardan. Ben é certo que o humor é rebelde, provocador e, ás veces, ten unha agresividade que non sería permitida fóra do contexto da comedia. Certamente, José Luís non deixou nunca a tentativa da provocación, e, por iso, lle chamei rebelde, aínda que fora conservador, pero cústame moito imaxinalo humorista, e menos aínda cando se poñía a escribir. Isto non quita que, de cando en vez, nos seus artigos, deixe unha pinga de graza na seriedade do discurso que está a escribir. Por exemplo, nun escrito de 1967, fai referencia ás Bandas de música vilalbesas, e, de súpeto, introduce un comentario que mesmo soa a humor negro:

 

Aquí todo dios sabía música, algunos la componían y muchos la interpretaban. Los conciertos públicos eran frecuentes, la asistencia de las Bandas a los concursos musicales, asídua y hasta los entierros de los niños pequeños, de los “anxeliños”, eran acompañados por una banda de música que interpretaba cualquier composición, incluso “Mi caballo murió”. Y no se rían porque esas son cosas de los villalbeses …….

 

Outras veces dedicou algún artigo a lembrar anécdotas ou situacións graciosas que acompañaban o diario vivir da vila e que eran a sustancia de moitos comentarios no bares, zapaterías, casas de costura ou barbarías. Por exemplo, cando comenta un bando da alcaldía de 1877 en que se impoñía á veciñanza o deber de non deixaren andar os porcos pola rúa os días festivos ou que alomenos leven un anel no fociño. Pola miña banda, eu emprazo ao lector a que non deixe de ler o conto do Ratexán, que, por certo, non tiña como protagonista un membro desa familia, próxima a min, pero tal lapsus non lle quita a graza indubidable da anécdota. Tampouco deixou no esquecemento ao párroco D. Juan Ramos, posiblemente o cura máis retranqueiro dos moitos que por esta vila pasaron e de quen non hai quen ignore o famoso berro cominatorio para un grupo de xitanos que facía barullo na igrexa: Fuera todo dios de la casa de Dios. Nin se privou de aludir en varias ocasións a un señor vilalbés que se gababa de saber falar con moita propiedade e dicía cousas coma esta: deixádeme pensar un pouco máis, pois este é un caso moi casuístico.

 

Non se prodigou, sen embargo, o noso autor nesta temática nin exerceu, polo tanto, con moito entusiasmo o mester de xograría; pero si foi poeta, favorecedor da poesía e enaltecedor de poetas, tanto dos xa consagrados como dos que comezaban neste labor: ninguén lle pasou desapercibido. Por iso prefiro trocar o título deste parágrafo nestoutro:  trobador desde sempre, xograr en ocasións. 

 

E agora, amigo lector, eu confeso que gocei escribindo, e a ti agárdache unha moi agradable inmersión no mundo literario que nos deixou o Guedelliñas. Bo proveito.


 
 

 
Bernardo García Cendán